ویژگی ها و مشخصه های طراحی داخلی به سبک کلاسیک

ویژگی های طراحی داخلی کلاسیک

دکوراسیون داخلی منزل

سبک کلاسیک در طراحی داخلی هیچ وقت از مد نمی افتد و همواره طرفداران بسیاری دارد. طرح های متفاوتی می تواند زیر مجوعه دکوراسیون داخلی کلاسیک قرار بگیرد. طرفداران سبک کلاسیک در معماری داخلی ویژگی های مشابهی دارند. استفاده کننده گان از طراحی داخلی کلاسیک عموماً افرادی ساختار گرا ، سنتی و با ثبات هستند. در این نوشته قصد داریم به سبک کلاسیک در معماری داخلی و ویژگی ها و عناصر سازنده آن بپردازیم.

معماری داخلی کلاسیک چیست

معماری داخلی سبک کلاسیک فضایی تحت تاثیر معماری یونان و رم و پیرو تفکرات آرمانگرایانه امپراطور های باستان در آن مناطق می باشد. طراحی داخلی کلاسیک در عصر امروزی برگشتی به عقب برای استفاده از ویژگی های مثبت این سبک می باشد. گاهاً استفاده این سبک به عنوان واکنش اعتراضی به منظور یادآوری نقصان های سبک مدرن در طراحی داخلی می باشد.

در مقاله ” سبک های مبلمان و چیدمان داخلی منزل  ” به بررسی سبک های مختلف رایج در دکوراسیون داخلی پرداخته ایم.

مهمترین عناصر مشترک در طراحی و سبک های زیر مجموعه معماری کلاسیک شامل دقت و ظرافت بیش از حد ، ستون های بلند، مجسمه ها و گنبد ها و تشدید گرایی (ماکسیمالیسم) است. تاکید کلی همه معماری های زیر مجموعه سبک کلاسیک بر نظم، تناسب، تقارن، هماهنگی است. برخلاف سبک مدرن که به انکار تزئینات محض می پردازد سبک کلاسیک در کنار کاربری، اهمیت ویژه ای برای تزئینات چه در کلیت بنا و چه در ریزه کاری قائل است.

تاریخچه طراحی داخلی کلاسیک

تاریخچه طراحی داخلی منزل به سبک کلاسیک

تاریخچه طراحی داخلی کلاسیک

طراحی داخلی کلاسیک متاثر از معماری کلاسیک، تاریخی بسیار کهن دارد که به کسب رضایت خدایگان معابد باستان بر می گردد. خدایان شبه انسان در نهایت زیبایی و کمال که علت بکارگیری بیش از حد ظرافت و زیبایی در طراحی داخلی کاخ ها و معابد بودند. معبد پارتنون نمونه بارز معماری کلاسیک و بکار گیری ویژگی آن است. این معبد تماما بر اساس اصول ریاضی ساخته شده است و حتی برای اصلاح خطای دید انسانی نیز در جزییات آن تدابیری در نظر گرفته است.

پس از آن در عصر رنسانس ، این سبک نیز نوزایی شد. در اواسط قرن 18، تفسیر جدیدی از سبک کلاسیک انجام گرفت که با الهام از معماری های بناهای یونان، معماری رومی ویتروویوس، و ساختمان های کلاسیک دوران رنسانس بازشکوفا شد اما بعد از انتقاداتی که به معماری مدرن وارد شد بیشتر سربلند کرد. بناهای رسمی سیاسی در غرب و بخصوص در ایالات متحده آمریکا از این سبک استفاده می کنند. حتی ساختمان های دوران فاشیسم و نازیسم نیز از این سبک استفاده می کردند.

ویژگی های معماری داخلی کلاسیک

ویژگی های سبک کلاسیک در طراحی داخلی منزل

ویژگی های معماری داخلی کلاسیک

معماری داخلی کلاسیک ویژگی ها و مشخصه های منحصر بفردی دارد. از جنس سنگ مرمر گرفته تا رنگ های بژ نزدیک به طبیعیت ، همه از ویژگی های طراحی داخلی کلاسیک به شمار می آیند.

از مهمترین المان ها برای شناخت معماری کلاسیک وجود یک نقطه کانونی نظیر شومینه و آینه به عنوان هسته تزئینی مرکزی محصور با سایر جیدمان داخلی منزل  می باشد. در ادامه به مهمترین مشخصه های معماری داخلی کلاسیک خواهیم پرداخت.

طراحی داخلی منزل به سبک کلاسیک و تقارن به عنوان یکی از ویژگی هایش

دکوراسیون و طراحی داخلی متقارن

تقارن به عنوان مشخصه ای مهم در  طراحی داخلی کلاسیک

اولین شاخصه ای که در بنایی با سبک کلاسیک به چشم می آید استفاده از تقارن و تناسب در خلق توازن بصری است. انسان ها خواهان تقارن هستند. بسیاری از مطالعات نشان داده اند که تقارن صورت ویژگی اصلی در جذابیت انسان است.

طراحی های کلاسیک بر این تمایل انسانی انگشت می نهند. هندسه و تناسب همواره مورد تاکید ویتروویوس معمار رومی بود، و همچنین در سبک های زیرشاخه های سبک کلاسیک اعم از دسته معماری دوریک، ایونیک، کرتی، نیز تقارن و تناسب مورد تاکید است.

ستون ها در معماری داخلی به سبک کلاسیک از اهمیت زیادی برخوردار هستند

توجه به ستون ها در طراحی داخلی کلاسیک

ستون ها از عناصر مهم در طراحی داخلی کلاسیک

ستون ها شاید شناخته شده ترین عنصر معماری کلاسیک باشند. نگاه کردن به ستون ها سریع ترین سرنخ بازشناسی دسته معماری باستان است. از دسته های معماری کلاسیک دسته دوریک، ایونی، کورتی ازتمدن یونانی به علاوه دسته توسکان و کامپوزیت از تمدن رومی شناخته شده ترین دسته های معماری باستان هستند.

هر دسته سبک طراحی ستونی منحصر به فرد خود را دارد، برای نمونه سبک ایونی طومارهایی در انتهای خود دارد در حالیکه سبک توسکان خیلی ساده و بدون تزئینات است.

سایه گذر ها از ویژگی معماری داخلی به سبک کلاسیک

سایه گذر در یک عمارت کلاسیک

سایه گذرها در معماری داخلی کلاسیک

در معماری سبک کلاسیک سایه گذرها سایه بانی متشکل از ستون های هم ردیف است که فضاهای یک ساختمان را پوشش می دهند. این فضای محصور از ستون می تواند باز یا بسته باشد. امروزه مهمترین کاربرد سایه گذرها پیوند دهی بیرون و درون ساختمان است.

شناخته شده ترین سایه گذر معاصر سایه گذر هایی است که بنای یادبود آبراهام لینکلن را احاطه کرده اند. همچنین نمونه رنسانسی سایه گذرها نیز میدان سنت پیتر در رم است.

استفاده از کمان در طراحی داخلی کلاسیک برای ایجاد طاقچه جهت تحمل فشار کششی

قوس های کمانی در طراحی داخلی کلاسیک

استفاده از کمان به منظور تحمل فشار کششی

کمان از شناخته شده ترین ویژگی های معماری داخلی کلاسیک هستند. استفاده از کمان در طراحی کلاسیک نخستین بار در معماری بین النهرین ظاهر شده است. هرچند کمان برای تحمل فشار های کششی و جلوگیری از گسیختگی دهانه های باز طراحی شد با این حال اهداف تزئینی نیز داشت.

مواد بکار رفته در ساخت بناها و طراحی های داخلی کلاسیک از جنس سنگ می باشد و در نتیجه سنگین هستند. به همین علت کمان ها در سبک کلاسیک برای تحمل فشار های کششی بسیار حائز اهمیت هستند.

سقف گنبدی شکل در معماری داخلی به سبک کلاسیک

گنبد ها و استفاده آنها در طراحی داخلی به سبک کلاسیک

گنبد از ویژگی های سبک کلاسیک

یکی از مشهورترین معماران دوران باستان بنام ویترویوس باور داشت که عناصر در طبیعت می بایست الهام بخش ساختمان ها باشند و از آنجایی که عناصر طبیعی مانند میوه ها و حباب های موجود در سطح برکه ها دارای تقارن کروی هستند وی اهمیت ویژه ای برای گنبد ها در طراحی معماری قائل شد.

ضمن اینکه در غرب نیز گنبد ها در کنار بناهای رسمی سیاسی برای کلیسا نیز استفاده می شوند. مشهورترین نمونه کاربرد گنبد در سبک کلاسیک معبد پارتئون در رم است، که بعد ها مورد الهام گنبد کنگره آمریکا نیز قرار گرفت.

نقش تزئینات در معماری داخلی کلاسیک

تزئینات از مهمترین ویژگی های سبک کلاسیک

توجه به تزئینات به عنوان یک رکن اصلی طراحی داخلی کلاسیک

تزئینات شیوه ی افزودن زیبایی به عناصر اصلی ساختمان است که سعی در این دارد که همه چیز را با یکدیگر گره بزند. در سبک کلاسیک تزئینات جنبه نمادین داشتند از طومار های در ستون های دسته ایونی تا الگوهایی که داستانی را روایت می کردند همه تحت عنوان تزئینات کلاسیک شناخته می شوند چرا که همه در افزودن جزئیات و زیبایی به بنا مشترک هستند. یکی از دلایل جا افتادن دوباره سبک کلاسیک واکنشی نسبت به وجود نداشتن تزئینات در سبک معماری مدرن است.

مواد بکار رفته در معماری سبک کلاسیک

ماده محبوب مورد استفاده در سبک های کلاسیک سنگ است. در سبک کلاسیک جنس معماری داخلی ساختمان از سنگ بوده و  ستون ها با استفاده از برش سنگی بنا نهاده شدند. بر خلاف معماری مدرن که مواد سازنده آن عموماً فولاد، شیشه و بتن است در معماری کلاسیک از سنگ های گرانقیمت در ساخت دیوار و ستون ها استفاده می کردند. شاید یکی از دلایل باقی ماندن این سبک نیز استفاده از همین ماده باشد.

سبک معماری مدرن یکی دیگر از سبک های پر طرفدار در دکوراسیون داخلی منزل است .برای آشنایی با سبک مدرن در چیدمان داخلی منزل پیشنهاد می کنیم مقاله ” عناصر تشکیل دهنده طراحی داخلی مدرن  ” را مطالعه نمایید.

معماری داخلی به سبک نئوکلاسیک از اهمیت زیادی برخوردار هستند

ویژگی های سبک نئوکلاسیک در طراحی دکوراسیون داخلی

مشخصه های سبک نئوکلاسیک در معماری داخلی

پیروان سبک نئوکلاسیک به عدم توجه به تزئینات در بنا های مدرن معترض هستند. ساختمان نئوکلاسیک پوسته ای کلاسیک برروی امکانات مدرن می باشند. از مهمترین دلایل بازگشت به معماری کلاسیک موضع گیری نسبت به تزئینات در معماری مدرن است، با این حال کوینلن تری معمار انگلیسی معتقد است که هم نظم های کلاسیک الهاماتی آسمانی و مقدس دارد و هم مصالح بکار رفته در سبک کلاسیک مصالح طبیعی است که با روح و روان انسان نیز سازگارتر است. برخی مشخصه هایی در معماری داخلی کلاسیک وجود دارد که نیاز به تدقیق بیشتری دارد.

  • رنگ ها
  • کف ها
  • سقف ها
  • درها و پنجره ها
  • نقوش برجسته

برای آشنایی با فضاهای مختلف منزل و نقش اجزای مبلمان در چیدمان داخلی هر فضا می توانید مقاله ” اجزا و چیدمان داخلی فضاهای منزل ” را مطالعه نمایید.

رنگ های مورد استفاده در معماری داخلی نئوکلاسیک و کلاسیک

رنگ ها در طراحی داخلی کلاسیک

رنگ ها در سبک کلاسیک

 مجسمه ها و ساختمان های باقی مانده از دوران کلاسیک در رنگ های سفید، خاکستری، و بژ بودند و امروزه نیز اغلب همین رنگ ها استفاده می شوند. رنگ های مذکور از طبیعت الهام گرفته شده اند، با این حال برخی از تاریخ دانان باور دارند این مجسمه ها رنگ های دیگری داشته اند که در طول زمان ناپدید شده است. همچنین یونانیان و رومیان از طیف های رنگی گسترده تری بهره می جستند مانند آبی، سبز، قرمز، و صورتی. هر چند که طراحی کلاسیک خارج  ساختمان الهام گرفته از رنگ های عناصر در درون طبیعت هستند. اما معماران طراحی کلاسیک درون ساختمان از رنگ های پرجنب و جوش و رنگارنگ نیز بسیار استفاده می کنند.

الگوی کف ها در طراحی داخلی نئوکلاسیک

جنس کف ها در سبک کلاسیک

جنس کف ها در سبک کلاسیک

طراحی های نئوکلاسیک قرن 18 و 19 تمرکز جدیدی را بر کف ها ایجاد کردند. طراحی کلاسیک کف، اغلب الگویی هندسی در رنگ سفید و سیاه می سازند. این الگوها از هنرهای زیبا وام گرفته و جلوه ای جذاب به فضای داخلی می بخشند. منبت کاری، کاشی و چوب، مواد جدیدی هستند که الگوهای کلاسیک را در کف ایجاد می کنند. اگرچه قالی های برجسته نیز همین اثر را دارند.

الگوی سقف ها در طراحی داخلی نئوکلاسیک

سقفها ی سبک طراحی کلاسیک داخلی

نقش سقف ها در طراحی داخلی

انسجام طراحی داخلی نئو کلاسیک که شامل سقف و ستون بشود به آثار معماری برادران آدامز اسکاتلندی برمی گردد. آثار آنها تاثیر ژرفی بر طراحی داخلی نئوکلاسیک گذاشت. آنها مدافعان اسنجام طراحی داخلی و معماری ساختمان بودند. در طراحی سقف، سبک آنها شامل الگو ها یی بود که از نقاشی ها و گچبری ها ساخته شده بودند. استفاده نقوش دوران باستان در سقف شامل گلدان ها، ابولهول ها، و طومارها گویای این موضوع بود.

در و پنجره در معماری داخلی کلاسیک

در ها و پنجره به سبک طراحای داخلی کلاسیک

درها و پنجره ها

درها و پنجره ها از عناصر کلاسیک مهم که محل عبور از فضای کلاسیک بیرونی به طراحی کلاسیک داخلی هستند. تزئینات می توانند بر چهارچوب پنجره ها یا درها ایجاد شوند. تکرار رنگ های طراحی کلاسیک پرده ها و درها می تواند بسیار زیبا به نظر برسد.  این عناصر محوریت های مناسبی برای این هستند که رنگ های طراحی کلاسیک را برجسته تر نشان دهند.

استفاده از نقوش برجسته در طراحی داخلی کلاسیک

نقوش سه بعدی بر روی دیوار و ستون

استفاده از نقوش برجسته

نقوش برجسته از دیگر ویژگی های طراحی داخلی به سبک کلاسیک می باشد. نقوش برجسته بر روی دیوار می تواند یک داستان را روایت و یا عناصری انتزاعی به بیننده القا کند. تلفیق هنر و قهرمانان آن با  طراحی داخلی منزل می تواند با استفاده از نقوش برجسته شکل بگیرد. این شیوه دیگری است که هنر های زیبا را با دغدغه های عملی پیوند دهند. با توجه به دو بعد بودن آن ها از آنجایی که این نقوش مستقیما می توانند درون دیوار بکار روند فضایی را مانند مجسمه های ایستاده اشغال نمی کنند.

برای آشنایی با چیدمان اتاق نشیمن می توانید مقاله ” اجزای دکوراسیون و مبلمان اتاق نشیمن ” را مطالعه نمایید.

به عنوان نتیجه گیری نهایی ، طراحی داخلی به سبک کلاسیک کماکان طرفدار های بسیاری دارد. طرفداران این سبک معتقدند مواد بکار رفته و نوع نگاه در سبک کلاسیک به طبیعت انسان بیشتر نزدیک است. همچنین برخی با برگشت به ویژگی های مثبت سبک کلاسیک مانند تزئینات شدید و تلفیق آن با مشخصه های سبک مدرن سبکی به نام نئوکلاسیک ایجاد کرده اند که در این نوشته مفصل به همه آنها پرداختیم. معماری داخلی کلاسیک ویژگی های منحصر به فردی دارد که در این نوشته سعی کردیم به صورت جامع به آنها بپردازیم.

هیات تحریریه چوبیکانو نگاه شما را ارج می نهد

ارتباط با ما

خرسندیم که نقطه نظرات شما را بخوانیم ثبت پاسخ هیات تحریریه چوبیکانو را از طریق پیامک به شما اطلاع می دهیم
اولین نفری باشید که دیدگاهی را ارسال می کنید برای “ویژگی های طراحی داخلی کلاسیک”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره و بازدید حضوری
سفارش سازی
بهترین قیمت
تحویل در محل

چوبیکانو تلفیق خلاقیت و نوآوری از سرزمین هنر و زیبایی ایران ©2020