آباژور کلاسیک بر روی میز در میان دکوراسیون منزل در کناز یک صندلی و میز

نکاتی برای انتخاب آباژور متناسب با دکوراسیون کلاسیک

دکوراسیون داخلی منزل

طراحی صحیح چیدمان داخلی منزل ، می تواند تاثیر مهمی بر روحیات ما داشته باشد. یکی از وسایلی که نقش آن در طراحی دکوراسیون داخلی منزل بسیار مهم است ، آباژور می باشد. از مهمترین دسته بندی های آباژور بر اساس سبک ، می توانیم به آباژور های سبک کلاسیک اشاره کنیم که استفاده از آنها در عصر حاضر طرفداران پرشماری دارد. در این نوشته قصد داریم به آباژورهای کلاسیک و انواع آن بپردازیم.

طراحی آباژور به سبک کلاسیک

می دانیم که آباژور ها از لحاظ سبک به سه دسته آباژور مدرن ، آباژور کلاسیک و سلطنتی تقسیم می شوند. امروزه خرید آباژور سنتی و سلطنتی نسبت به آباژورهای سبک امروزی، رواج کمتری در بین مردم دارند. بسیاری از مردم هنوز هم دیدگاه های سنتی و قدیمی خود را داشته و از آباژورهای سبک سنتی به منظور آرامش بخشیدن و ایجاد فضای کلاسیک در منزل، استفاده می کنند. آباژور سنتی به منظور نور دهی و ایجاد فضای آرام و همچنین زیبایی بخشی به طراحی دکوراسیون داخلی منزل اکثراً از چوب ساخته می شوند و عموماً با دکوراسیون چوبی همراه می شوند.

تصویری از دو عدد آبازور کلاسیک در کنار هم بر روی میز با بک گراند دکوراسیون داخلی منزل

تاریخچه آباژور سبک کلاسیک

تاریخچه طراحی آباژور به سبک کلاسیک

کلمه آباژور یک واژه فرانسوی می باشد که وارد زبان فارسی شده است، و معادل آن در زبان فارسی نورتاب می باشد. آباژور کلاسیک از زمان پیدایش آباژور یعنی از حدود 300 سال قبل، ابتدا تنها در معابر و خیابانهای فرانسه و آرام آرام در خانه ها مورد استفاده قرار گرفت. اما امروزه آباژور ها بر روی انواع میز مانند: میز تحریر، میز کامپیوتر ، میز مدیریت ، میز تلویزیون و … نیز استفاده می شوند.

تاریخچه ساخت و استفاده از آباژور ها در کاخ ها و خانه های مجلل در ایران ، به بیش از 100 سال  قبل باز می گردد. آباژور های سنتی امروزی به سبک آباژور های صد سال قبل طراحی شده و به عنوان یک کالای زینتی جهت هر چه زیباتر کردن دکوراسیون داخلی منازل و سالن ها مورد استفاده قرار می گیرد.

نقش آبازور کلاسیک در طراحی دکوراسیون منزل در این تصویر مشخص می باشد. آبازور کلاسیک در کنار مبل

نقش آباژور کلاسیک در طراحی چیدمان فضای منزل

کسانی که همیشه به دنبال چیدمان منحصر به فرد و زیبا بوده اند از وجود آباژور کریستالی بلند و کوتاه سنتی ، آباژور سلطنتی ، آباژور ایستاده ، آباژور رومیزی و آباژور اتاق خواب استفاده می کنند. آباژور های سنتی از لحاظ قدمت به دو بخش تقسیم می شوند.

بخش اول انواع آباژور مدرن و زیبا هستند که در عصر جدید امروزی به سبک دوره سنتی ساخته می شوند و بخش دوم آباژور های قدیمی موجود در منازل سنتی می باشند که قدمتی 60 ساله و یا بیشتر خواهند داشت.

تصویری از نقش آبازور کلاسیک در طراحی دکوراسیون داخلی منزل

آباژور سنتی و طراحی چیدمان منزل

نقش آباژور در دکوراسیون داخلی کلاسیک

آباژورهای سبک کلاسیک با توجه به اینکه بیشتر از جنس چوب هستند، می توانند نقش بسزایی در آراستن دکوراسیون و چیدمان های تمام چوب و یا نیمه چوب داشته باشند.

همچنین وجود آباژور های سنتی در هر دکوراسیون داخلی ای باعث می شود کلیت طرح ، رنگ و بوی گذشته و نوستالژی بدهد. نکته ای که در مورد آباژور های سنتی مطرح است این می باشد که اولویت زیبایی و نوردهی در نورتاب های سبک سنتی به یک اندازه اهمیت دارند.

انواع مختلف آباژور های سبک کلاسیک در تصویری با پس زیمنه سفید مشخص می باشند

انواع نورتاب های کلاسیک

انواع آباژور کلاسیک

آباژورهای کلاسیک را می توانیم در دسته های مختلفی ، دسته بندی کنیم. نکته ای که باید به آن توجه کرد این است که برای طراحی و ساخت آباژور های سبک سنتی از تکنولوژی روز استفاده می شود و تنها سبک ظاهری آن مربوط به گذشته و دوران سنتی می باشد. امروزه این سبک طراحی آباژور با طراحی سنتی در شکل ها و رنگ های طبیعی بیشتر مقصود افرادی می باشد که به دنبال سادگی و آرامش هستند.

سه آبازور کلاسیک در انواع و مدل های مختلف در تصویر مشخص می باشد.

انواع آباژور های کلاسیک

آباژور های کلاسیک از جوانب گوناگون به دسته های مختلفی تقسیم می شوند. مهمترین ویژگی هایی که آباژور های سنتی بر آن اساس تقسیم بندی می شود عبارت از مدل ، کاربرد و جنس آنها می باشد. در ادامه به انواع آباژور های سنتی از نظر ویژگی های مختلف خواهیم پرداخت.

انواع جنس آباژور سبک کلاسیک

آباژور های کلاسیک در جنس های مختلفی طراحی ، تولید و عرضه می شوند. لازم به ذکر این نکته است که اکثریت آباژور چوبی ، کلاسیک محسوب می شوند و در اصل، ماهیت آباژور های سنتی بر پایه ی ساخت با استفاده از چوب می باشد.

آباژور های سنتی در جنس های محدودی طراحی و ساخته می شوند. با توجه به سنتی بودن این آباژور ها ، برای حفظ روح و ماهیت آن ، نمی توان از جنس های مختلفی در تولید آن استفاده کرد. در ادامه به جنسهای رایج در ساخت آباژور های سنتی اشاره می کنیم.

آباژور سنتی فلزی بر روی میز در کنار پنجره

آباژور فلزی

آباژور فلزی کلاسیک

آباژور ایستاده برنجی ، عموماً دارای پایه تمام فلزی یا نیمه فلزی هستند. تمرکز اصلی در طراحی این آباژور ها، ست شدن با سایر اثاثیه و دکوراسیون منزل می باشد. با توجه به فلزی بودن پایه این آباژور ها ، می توان مدلهای مختلفی را برای پایه آباژور های فلزی طراحی کرد.

یک عدد آباژور کلاسیک چوبی با زمینه سفید

آباژور کلاسیک از جنس چوب

آباژور چوبی کلاسیک

آباژور کلاسیک چوبی در طرح خود از اشکال و فرم سنتی بهره برده است. در گذشته استفاده از چوب برای ساخت آباژور ، باعث شده که امروزه در ساخت اباژور های سنتی از چوب استفاده شود. آباژور های سنتی در جنس های دیگر مانند آباژور شیشه ای هم طراحی و تولید می شوند ، اما کمیاب تر هستند.

مدل های آباژور به سبک کلاسیک

آباژور های کلاسیک از نظر مدل به انواع مختلفی تقسیم می شوند. این مدلها بعضاً بسیار رایج و محبوب می باشند. در ادامه قصد داریم به برخی از مهمترین آباژورهای سنتی در مدل های مختلف، بپردازیم.

دو عدد آبازور دیواری کلاسیک در حال نوردهی بر روی دیوار

آباژور دیواری کلاسیک

آباژور برای نصب روی دیواری به سبک کلاسیک

آباژور دیواری کلاسیک ، از کلاهک هایی  سنتی و پایه های خمیده و یا صاف می باشند. این آباژورها با تثبیت بر روی دیوار می تواند هر فضایی را تحت تاثیر خود قرار دهد. استفاده از این آباژور ها در آرامش بخشیدن به فضای داخل منزل بسیار موثر می باشند.

دو آباژور پایه بلند کلاسیک در تصویر در کنار یک میز

آباژور های ایستاده یا پایه بلند کلاسیک

آباژور ایستاده کلاسیک

آباژور کنار سالنی ایستاده کلاسیک در هر سبکی درصد زیادی از آباژور های متعلق به آن سبک را شامل می شوند. آباژور پایه بلند بدون نیاز به میز در هر قسمتی از منزل توانایی تاثیر گذاری بر دکوراسیون داخلی منزل را دارا می باشند.

چند آباژور سقفی کلاسیک در تصویر مشخص می باشد. این آبازوها از سقف آویزان شده اند.

نورتاب سنتی  مدل سقفی

آباژور کلاسیک سقفی

آباژور سقفی کلاسیک به سقف کاملا چسبیده می شوند و یا از آن آویزان می گردند. استفاده از آباژور های سقفی سنتی می تواند فضای دلپسندی برای دکوراسیون داخلی منزل بوجود بیاورد.

آباژور کلاسیک رومیزی بر روی میز

نورتاب رومیزی با سبک سنتی

آباژور رومیزی کلاسیک

بخش بزرگی از آباژور ها ، آباژور رومیزی کلاسیک می باشند که در صورتی که از طرحی کلاسیک برای طرلحی آن بهره ببریم، می توانیم نتایج خوبی از فضاسازی آن کسب کنیم.

انواع کاربرد های آباژور کلاسیک

آباژور های کلاسیک علاوه بر زیبایی، دارای کاربرد های فراوانی می باشند. در ادامه قصد داریم اباژور های سنتی را از نظر کاربرد به صورت دقیق مورد بررسی قرار بدهیم

یک آباژور کنار تخت خوابی به سبک کلاسیک در میان دکوراسیون اتاق خواب

آباژور کنار تخت خوابی سنتی مخصوص اتاق خواب

آباژور برای کنار تخت خواب کلاسیک

آباژور کنار تختی کلاسیک همانطور که از نامش پیداست دارای سبکی سنتی در طراحی می باشد. کاربرد این اباژور ها برای طراحی دکورسیون داخلی می باشد. آباژور رومیزی اتاق خواب کلاسیک می تواند در دو مدل پایه بلند و پایه کوتاه طراحی شود.

تصویری از دو عدد آباژور کلاسیک کنار سالنی با پس زمینه های مستقل

آباژو کنار سالنی کلاسیک

آباژور برای کنار سالن سبک سنتی

در آباژور های سبک سنتی آباژور ایستاده پذیرایی از جنس های مختلفی از جمله چوب استفاده می شود. آباژور کنار مبلی عمدتاً پایه بلند بوده و در گوشه سالنهای پذیرایی  از آن استفاده می شود. استفاده از این اباژور در کشورمان ، بسیار رایج می باشد.

به عنوان جمع بندی کلی این نکته را در نظر داشته باشید که آباژور های کلاسیک همچنان در عصر تکنولوژی مخاطب ها و طرفدار های خاص خودش را دارد. این آباژورها بیشتر از جنس چوب و فلز بوده و به دکوراسیون منزل، فضایی سنتی و آرام القا خواهند کرد. سایر کاربرد آباژور ها مانند آباژور کودک  ، آباژور برای روی میز ناهار خوری ، آباژور کنار میز تلویزیون و  آباژور فانتزی عموما به سبک مدرن ساخته می شوند. آشنایی با نقش آباژور در طراحی دکوراسیون داخلی و شناخت انواع آن می تواند در انتخاب مدل مناسب آن ، کمک شایانی به شما بکند.

هیات تحریریه چوبیکانو نگاه شما را ارج می نهد

ارتباط با ما

خرسندیم که نقطه نظرات شما را بخوانیم ثبت پاسخ هیات تحریریه چوبیکانو را از طریق پیامک به شما اطلاع می دهیم
دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • کاظم شریفی 1400 | 07 | 10

    با عرض سلام و خسته نباشید
    آباژور های سلطنتی جزو همین آباژور کلاسیک حساب میشن؟

    • هیات تحریریه چوبیکانو 1400 | 07 | 10

      سلام سپاس از توجه شما
      بله معمولا آباژور سلطنتی رو جزو آباژور کلاسیک حساب می کنند. فقط آباژور سلطنتی نسبت به آباژور مدل کلاسیک پر زرق و برق تر است.
      می توانید برای مشاهده انواع آباژور کلاسیک شیک و زیبا به فروشگاه چوبیکانو مراجعه نمایید.

مشاوره و بازدید حضوری
سفارش سازی
بهترین قیمت
تحویل در محل

چوبیکانو تلفیق خلاقیت و نوآوری از سرزمین هنر و زیبایی ایران ©2020