نمايي از يک اتاق خواب امروزي که شامل يک تخت خواب، آباژور، مبل راحتي، پرده و ... مي باشد

معرفی اصول طراحی و چیدمان اتاق خواب

دکوراسیون داخلی منزل

در این مقاله قصد داریم تا اطلاعات مفیدی در مورد اهمیت اتاق خواب و نقش دکوراسیون و مبلمان مناسب در افزایش بازدهی این محیط به شما ارائه دهیم. امروزه سبک ها، تم ها و تجهیزات مختلفی برای طراحی داخلی این فضا معرفی شده است. اگر قصد طراحی یک اتاق خواب جدید دارید یا اگر می خواهید دکوراسیون اتاق قدیمی خود را تغییر دهید، با همراه باشید تا شما را با اصول طراحی یک اتاق خواب آشنا نماییم.

بررسی اهمیت اتاق خواب

اتاق خواب یکی از مهم ترین بخش های یک خانه می باشد و طبعا دکوراسیون و چیدمان این محیط از اهمیت بالایی برخور دار است. هر فرد به طور عادی یک سوم روز خود را در خواب، یا بهتر است بگوییم در تخت خواب سپری می نماید. طراحی و چیدمان اصولی این محیط باعث می شود تا خطر ابتلا به مشکلاتی همچون کم خوابی کاهش یابد. علاوه بر این، رعایت قواعد و توجه به ضروریات موجب بهبود کیفیت خواب شما می شود.

يک اتاق خواب امروزي که داراي تخت خواب، فرش، مبل راحتي، دراور، ميز کنار تختي و يک تابلوي نقاشي مي باشد

نمایی از یک اتاق خواب با دکوراسیون امروزی و چشم نواز

اگر می خواهید کودکان شما قبل از رفتن به مدرسه خوب خوابیده باشند یا خود شما خواب با کیفیت داشته و صبح سرحال بیدار شوید، باید به طراحی و چیدمان اتاق خواب خود توجه نمایید. روانشناسی رنگ ها را نادیده نگیرید. رنگ های مورد استفاده در این اتاق می توانند موجب ایجاد حس آرامش یا تحریک خشونت بشوند. پس در انتخاب تم محیط و رنگ اتاق دقت کافی را داشته باشید.

فضاي يک اتاق که مجهز به تختخواب، دراور، کنسول آيينه، فرش، ميزعسلي و پرده مي باشد

اجزای مبلمان اتاق خواب

اجزای تشکیل دهنده مبلمان اتاق خواب

مبلمان اتاق خواب از مهم ترین بخش های طراحی داخلی این فضا به شمار می رود. اگر قصد طراحی اتاق خواب خود را دارید، بهتر است ابتدا با انتخاب مبلمان مناسب برای این محیط شروع نمایید. اجزای تشکیل دهنده مبلمان اتاق خواب شامل این موارد می باشد:

  • سرویس خواب
  • جا لباسی
  • میز عسلی یا کنار تختی
  • مبل یا صندلی
  • میز تحریر یا میز کامپیوتر
  • آیینه کنسول
  • لوازم دکوری
  • تجهیزات نور پردازی
يک تخت خواب دو نفره با رنگ غالب استخواني که دو بالشت و يک رو تختي روي آن قرار گرفته است

تختخواب اصلی ترین بخش مبلمان این محیط است

تخت خواب

مهم ترین عنصر مبلمان اتاق خواب، مدل تخت خواب می باشد. به همین علت شایسته است که برای انتخاب تخت خواب دقت نموده و وقت صرف کنید. امروزه سرویس خواب های متنوعی در بازار موجود است. شما باید با توجه به نیاز خود و دکوراسیون محیط، تخت خواب مناسب را انتخاب نمایید. همیشه ابعاد تخت خواب را در نظر بگیرید زیرا یکی از مهم ترین فاکتور ها برای انتخاب تختخواب، مدیریت فضای موجود می باشد. سپس می توانید سایر اجزای مبلمان را با توجه به تخت خواب خود انتخاب کنید. امروز استفاده از سرویس خواب مدرن کمجا مانند تخت خواب تاشو یا مبل تختخواب شو به دلیل محدودیت جا در منازل بسیار فراگیر شده است.

تختخوابي با طراحي مدرن و امروزي که بدنه تخت تقريبا به شکل حرف انگليسي اس با رنگ سفيد مي باشد و يک پتوي قهوه اي رنگ به همراه دو بالشت روي تخت قرار گرفته و نور آبي رنگي از قسمت زيرين تخت مي تابد

تخت خواب علاوه بر تاثیری که بر سلامتی شما دارد، می تواند نقش بسزایی در دکوراسیون داشته باشد

انتخاب تخت خواب های بی کیفیت و غیر استاندارد می تواند آسیب های جبران ناپذیری به شما وارد نماید. سلامتی شما مهمتر از هر چیز دیگری است. با انتخاب برند های با کیفیت و مناسب، از آسیب دیدن ستون فقرات و گردن خود جلوگیری نمایید.  همچنین تخت خواب هایی مانند تخت خواب دو طبقه ، تخت خواب پسرانه  و دخترانه ، سرویس خواب نوزاد ، تخت خواب نوجوان و تخت باکس که طراحی مناسبی برای کاربرد های خاص دارند موجب کاهش استرس و افزایش حس راحتی هنگام خواب می شوند.

انواع تخت نوزاد و سرویس خواب دخترانه را در فروشگاه چوبیکانو ببینید.

جا لباسی

منظور از جا لباسی، کمد یا دراوری مخصوص نگهداری لباس های شماست. وجود کمد لباس جزو ملزومات یک اتاق خواب به شمار می رود، به خصوص برای خانم ها. می توانید به کمک یک دراور یا جا لباسی، لوازم آرایشی و لباس های خود را به صورت منظم نگهداری نمایید. به این ترتیب می توانید در مواقع نیاز سریعا به آنها دسترسی داشته باشید. علاوه بر لباس و لوازم آرایشی، می توانید اسناد و مدارک خود را نیز به صورت سازماندهی شده در این کشو ها نگهدارید.

میز عسلی یا کنار تختی

میز های عسلی کاربرد های گوناگونی در اتاق خواب دارند. شما می توانید از این میز ها برای در دسترس نگه داشتن وسایل مورد نیازتان استفاده نمایید. برای مثال می توانید آب، دارو ها و … را روی این میز های کنار تختی قرار دهید تا در صورت لزوم به راحتی به آنها دسترسی داشته باشید و مجبور نباشید از تخت خود بیرون بروید.

يک عدد مبل راحتي دو نفره به رنگ سفيد با پشتي کوتاه که دو عدد کوسن با رنگ هاي جيگري روشن و برنزه کدر روي مبل قرار گرفته اند و اين مبل راحتي در مقابل تختخواب قرار گرفته است

استفاده از مبل در دکوراسیون اتاق

مبل یا صندلی مناسب اتاق خواب

شاید وجود یک مبل راحتی یا صندلی را در اتاق خواب ضروری ندانید ولی وجود این اشیا می تواند مفید باشد. برای مثال شما می توانید قبل از رفتن به تختواب، روی این صندلی نشسته و کار های ناتمام خود را با استفاده از موبایل یا لپ تاپ به اتمام برسانید. همچنین می توانید این مبل یا صندلی راحتی را به عنوان محل خوابیدن حیوان خانگی خود در نظر بگیرید. علاوه بر این مبل یا صندلی می تواند در دکوراسیون این فضا موثر باشد.

میز تحریر یا میز کامپیوتر

چنانچه فضای کافی در اتاق خواب خود ندارید، می توانید از میز تحریر و میز کار صرف نظر نمایید. اما در صورتی که زیاد با کامپیوتر یا لپ تاپ خود کار می کنید، می توانید از یک میز تحریر یا میز کامپیوتر در اتاق خود استفاده کنید. به این ترتیب انجام کارهایتان راحت تر می شود و می توانید قبل از خواب یا درست بعد از بیدار شدن به انجام فعالیت های خود بپردازید. می توانید از میز تحریر کودک در اتاق خواب کودکان مدرسه ای نیز استفاده نمایید. گاهی اوقات کودکان برای انجام تکالیف خود نیاز به تمرکز و تنها شدن دارند. با فراهم نمودن یک میز تحریر دخترانه و پسرانه مناسب یا میز تحریر کتابخانه دار و یا یک  میز تحریر دیواری در اتاق خواب کودک می توانید به حل این مسئله کمک کنید.

يک عدد آيينه کنسول به رنگ مرواريدي داراي چند طبقه کشو و يک صندلي به همراه چند قطعه لوازم تزئيني که بر روي ميز کنسول قرار گرفته اند

استفاده از آیینه و کنسول زیبایی خاصی به محیط می بخشد و بسیار کاربردی است

آیینه کنسول

آیینه کنسول علاوه بر تاثیر بسزایی که در دکوراسیون و چیدمان اتاق خواب دارد مزیت های دیگر نیز به همراه می آورد. مهیا نمودن فضای زیاد برای ذخیره سازی یکی از این مزیت ها می باشد. وجود یک آیینه در این اتاق برای خانم ها امر مهمی تلقی می شود. خانم ها می توانند لوازم آرایش خود را در کشو های کنسول قرا بدهند، و با استفاده از آیینه به آرایش خود بپردازند.

اتاق خواب با دکوراسيون مدرن که تم سفيد داشته و مجهز به تخت خواب ، مبل، پاف، فرش، پرده، ميز کنار تختي و ساير لوازم تزئيني مي باشد

استفاده از پرده، فرش، و سایر لوازم تزئینی برای دکوراسیون اتاق خواب

لوازم دکوری اتاق خواب

لوازم دکوری بیشتر جنبه تزئینی دارند تا جنبه کاربردی. شما می توانید با استفاده لوازم تزئینی دکوراسیون اتاق خواب خود را ارتقا دهید. فرش، پرده، تابلو نقاشی و مواردی از این قبیل جزو لوازم دکوری یک این محیط به شمار می روند. باتوجه به بودجه ی خود می توانید تجهیزات دکوری را برای اتاق خواب خود فراهم نمایید.

يک لوستر با طراحي مدرن که براي نورپردازي اتاق خواب استفاده شده است

استفاده از یک لوستر مدرن برای نورپردازی

تجهیزات نور پردازی

نور پردازی اتاق خواب کمی متفاوت تر از نور پردازی بقیه قسمت های خانه می باشد. این تفاوت در تجهیزات مورد استفاده برای نورپردازی این محیط نیز دیده می شود. به عنوان مثال معمولا در سیستم روشنایی اتاق خواب از نور های ملایم تر استفاده می شود. همچنین لوازمی مانند شبخواب نیز مختص این محیط ها هستند. اگرقصد دارید با صرف هزینه کم، نورپزدازی زیبایی را برای اتاق خواب خود رقم برنید، پیشنهاد ما به شما استفاده از آباژور می باشد.

آباژور رو ميزي مدرن با پاي هايي به رنگ برنزه روشن که بر روي يک ميز عسلي قرار گرفته است

استفاده از آباژور در نور پردازی اتاق خواب

آباژور ها طرح ها و مدل های مختلفی دارند. از آباژور رومیزی و آباژور ایستاده گرفته تا آباژور اتاق خواب و آباژور کریستالی می توانند در اتاق خواب قرار گیرند. انواع آباژور کلاسیک طراحی کلاسیک و سلطنتی داشته و آباژور مدرن طراحی مدرن یا صنعتی دارند. این موضوع یک نکته مثبت تلقی می شود. زیرا شما می توانید از میان طیف گسترده آباژور ها، هر کدام را که با سلیقه شما همخوانی بیشتری داشت انتخاب نمایید. در اتاق خواب های کودکان علاوه بر استفاده از تخت خواب کودک می توانید از آباژور کودک نیز استفاده کنید که طراحی فانتزی و جذاب داشته باشد.

نمايي از يک اتاق خواب مجهز به يک تختخواب دو نفره و دو عدد ميز کنار مبلي دو طبقه سفيد رنگ به همراه دو عدد آباژور ديواري و يک تابلوي نقاشي

چیدمان اتاق خواب

مشخص نمودن چیدمان اتاق خواب، قبل از تهیه مبلمان، نکته کلیدی است. قبل از خرید تجهیزات مورد نیاز برای این اتاق، ابتدا باید مقدار فضای موجود را از طریق اندازه گیری مشخص نمایید. سپس می توانید با توجه به اندازه اتاق، ابعاد لوازم و اجزای مبلمان را تعیین نمایید. اگر از سایز اتاق خود مطلع نباشید، ممکن است با مشکلاتی رو به رو شوید. به عنوان مثال شاید شما بعد از تهیه یک  تخت خواب دو نفره یا تخت خواب سلطنتی بزرگ و یا سرویس خواب عروس ، متوجه شوید که فضای کافی برای قرار گیری سرویس خواب در محل مورد نظر وجود ندارد.

محيط يک اتاق خواب که شامل يک تختخواب دو نفره، يک عدد ميز کنار مبلي، دراور ها، فرش و ساير لوازم دکوري مي باشد

چیدمان چشم نواز یک اتاق بزرگ

بنابراین شایسته است قبل از خرید مبلمان، چیدمان کلی محیط را تعیین نمایید. اگر نمی دانید برای مشخص کردن چیدمان باید از کجا شروع کنید، بهتر است ابتدا محل قرار گرفتن تخت خواب را معین کنید. سپس سایر اجزا را متناسب با موقعیت تخت قرار دهید. اهمیت مسئله چیدمان اصولی در اتاق های کوچک، پررنگ تر است. شما باید از فضای موجود نهایت استفاده را ببرید و این امر تنها به کمک یک چیدمان با هدف و منظم میسر است بنابراین باید سراغ یک تخت خواب کلاسیک یا تخت تاشو دیواری  یا تخت خواب یک نفره بروید. اگر اتاق شما بزرگ است، بهتر است که تخت خواب را در مرکز قرار دهید اما در محیط های کوچیک، باید تختخواب را در گوشه اتاق قرار داد تا فضای بیشتری برای سایر تجهیزات فراهم گردد.

يک اتاق خواب با وسعت کم که داراي يک نخت خواب تک نفره، يک ميز کنار مبلي، يک عدد آيينه قدي و ساير لوازم دکوري مي باشد

استفاده حد اکثری از مقدار فضای موجود در یک اتاق کوچک

بعد از مشخص نمودن محل قرار گیری تخت خواب چوبی ، می توانید با توجه به مقدار فضای باقی مانده و بودجه خود، سایر اجزای مبلمان را تهیه نمایید.

مشاهده انواع سرویس خواب دو نفره و تخت یک نفره به فروشگاه چوبیکانو مراجعه نمایید.

به عنوان نتیجه گیری می توان گفت که برای طراحی داخلی اتاق خواب، باید حساسیت بیشتری به خرج دهید. برنامه ریزی و تعیین چیدمان، جزو مهم ترین نکاتی است که باید به آن توجه فرمایید. کیفیت مبلمان مورد استفاده در این محیط تاثیر مستقیمی روی سلامت جمسی و روانی شما دارد، بنابراین در انتخاب محصولات با کیفیت و استاندارد کوتاهی ننمایید.

منبع: missionmotif

هیات تحریریه چوبیکانو نگاه شما را ارج می نهد

ارتباط با ما

خرسندیم که نقطه نظرات شما را بخوانیم ثبت پاسخ هیات تحریریه چوبیکانو را از طریق پیامک به شما اطلاع می دهیم
اولین نفری باشید که دیدگاهی را ارسال می کنید برای “معرفی اصول طراحی و چیدمان اتاق خواب”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره و بازدید حضوری
سفارش سازی
بهترین قیمت
تحویل در محل

چوبیکانو تلفیق خلاقیت و نوآوری از سرزمین هنر و زیبایی ایران ©2020