يک تختخواب لوکس بزرگ از جنس چوب با بدنه قهوه اي رنگ و داراي چهار عدد ستون براي نصب پرده و داراي يک تاج بزرگ.

تاریخچه تخت خواب

دکوراسیون داخلی منزل

تخت خواب و سرویس خواب های مدرن و امروزی در انواع و اقسام گوناگونی ساخته می شوند. اما پیدایش تخت و اختراع وسیله ای به نام تخت خواب داستان درازی دارد. اگر برای شما هم سئوال است که تخت خواب چگونه پدید آمده است، با ما همراه باشید. در این مقاله نگاهی مختصر به تاریخچه تختخواب و انواع مختلف سرویس خواب مورد استفاده در هر دوره از تاریخ می پردازیم.

علت پیدایش وسیله ای برای خوابیدن

زندگی در عصر حاضر برای همه ما مزایایی به همراه داشته است. یکی از این مزایا وجود وسیله ای به نام تخت خواب است. هنگام خواب همه ما روی یک تشک نرم و راحت دراز کشیده و سرمان را به آرامی روی بالشت می گذاریم. حالا تصور کنید هنگام خواب، بجای تخت خواب مدرن و بالشت های راحت امروزی، سرمان را روی یک تکه سنگ سفت می گذاشتیم. یا بجای دراز کشیدن روی تشک های نرم و فنر دار مدرن، روی لایه ای از خزه های روییده بر روی یک تخته سنگ می خوابیدیم. اگر در گذشته زندگی می کردید، این داستان ترسناک وضعیت هر روز شما بود.

نحوه ساخت و مواد اولیه ساخت تخت ها در طول تاریخ دچار تغییر گشته است. در ادامه به چگونگی ساخت تخت خواب ها در دوران های مختلف می پردازیم.

تصويري از يک خوشخواب مدرن به رنگ خاکي تيره که کاملا تاشده در پس زمينه سفيد.

نمونه از لوازم مدرن برای خوابیدن

قدیمی ترین تشک ها

قدیمی ترین تشک کشف شده تا به امروز، حدود 77000 سال قدمت دارد. این مدل خوشخواب قدیمی در حوالی جنوب آفریقا یافت شده است. این تشک متشکل از چند لایه گیاه می باشد. این لایه های گیاهی به طور مستمر سوزانده می شدند. علت این امر هم از بین بردن آفات و حیوانات موذی بوده است. این تشک حدود 30 سانتی متر ضخامت و 2 متر مربع مساحت داشت تا کل خانواده در آن جا شوند.

تصويري از يک تخت خواب سلطنتي يا رويال ستون دار با بدنه چوبی و طراحي شيک و لوکس به رنگ قهوه و داراي يک خوشخواب لاکچري.

یک نمونه تختخواب قدیمی

دوران انسان های اولیه

انسان های اولیه ماقبل تاریخ غالبا به صورت عشایری و کوچ نشینی زندگی می کردند. این افراد شب ها و هنگام استراحت از بالشت هایی از جنس برگ و علف استفاده می نمودند. انسان های اولیه معمولا نقطه ای را به عنوان خانه موقت خود انتخاب می کردند و شب ها مانند یک جنین به خود میپیچیدند تا هنگام خواب بدنشان گرم باشد.

برای مشاهده انواع تخت خواب یک نفره به بخش فروشگاه چوبیکانو مراجعه نمایید.

تصويري از تخت خواب هاي مورد استفاده در مصر باستان که پايه هايي شبيه به حيوان داشته و ارتفاع کمي بالاتر از سطح زمين دارد.

نمونه تخت های ساخته شده توسط مصریان باستان

عصر برنز

مصریان باستان علاوه بر اختراعات مهمی که داشتند، تخت خواب مرتفع را نیز ابداع کردند. پایه های این تخت ها معمولا به شکل پای حیوانات ساخته می شدند. این تخت افراد را از زمین سرد دور نگه می داشت. همچنین خوابیدن بر روی این مدل تختخواب باعث می شد تا افراد کمتر در دسترس حیواناتی مانند مار ها قرار بگیرند. تخت افراد عادی از چوب ساده ساخته می شد. اما برای اعیان و اشراف تخت را با طلا و جواهرات و آبنوس می پوشاندند. روی تخت نی های بافته شده یا حصیر قرار می گرفت و سپس بر روی این حصیر یک لایه از بالشت های پشمی نرم می گذاشتند. اضافه کردن لایه هایی از جنس کتان و یک تکیه گاه سنگی یا چوبی برای سر، راحتی بیشتری برای فرد ایجاد می نمود.

تصويري از يک تخت خواب عطيقه با پايه هاي سنگي سفيد رنگ به همراه يک زير پايي کوچک به صورت ست که زير تخت قرار گرفته است.

یک نمونه تخت خواب مورد استفاده توسط اشراف رومی

عصر آهن

در روم باستان، ثروتمندان بر روی تخت های فلزی مرتفع می خوابیدند. این تخت ها فریم فلزی برای نگه داشتن تشک خوشخواب داشتند. قشر متوسط جامعه نیز از تخت خواب چوبی استفاده می کردند. برده ها و افراد کم توان نیز با استفاده از یک تشک ساده بر روی کف اتاق می خوابیدند. پتو های پشمی آن زمان در روم بسیار محبوب بودند. زیرا این پتو ها افراد را از سرما حفظ می کردند.

تصويری از يک اتاق خواب کلاسيک با سرويس خواب چوبی به سبک قرون وسطايی که شامل يک تختخواب مرتفع، يک صندلي چوبي و يک عدد ميز مي باشد.

ارتفاع زیاد تخت ها در آن دوره

قرون وسطا

در قرون وسطا، سرویس خواب مورد استفاده افراد ارتباط مستقیمی با سطح و مقام اجتماعی آنان داشت. افراد فقیر معمولا بر روی یک تشک ساده به همراه یک پتو و بالشت زمخت می خوابیدند. اما تخت خواب افراد رده بالا، یکی از نمود های ثروت و موقعیت اجتماعی مطلوب آنان بود. افراد ثروتمند آن زمان از تخت خواب چوبی با بدنه منبت کاری شده و مزین به طلا و جواهر استفاده می کردند. این مدل تخت خواب کلاسیک معمولا در ارتفاعی بالاتر از کف اتاق قرار می گرفت. گاهی اوقات ارتفاع تخت به حدی می رسید که برای رفتن به روی آن نیاز به پله بود.

يک تخت خواب ستون دار با بدنه به رنگ قهوه اي سوخته و تشک و پارچه سفيد رنگ که يک عدد پرده مشکي رنگ بر روي تخت نصب گشته است.

تخت خواب های ستون دار که امروزه به تخت خواب سلطنتی نیز معروف هستند، در این دوران ساخته شدند. این تخت خواب ها مجهز به پرده های لوکس و گرانبها بودند تا افراد از شر حشرات موذی در امان باشند. البته استفاده از این مدل پرده ها جنبه تجملاتی نیز داشت. تشک ضخیم این مدل تخت خواب از کرک و پر های نرم ساخته می شد.  وایکینگ ها نیز اولین سازندگان تخت خواب کمجا و مینیمالیست بودند. وایکینگ ها تخت را به گونه ای می ساختند که به راحتی بشود آن را به درون کشتی برد.

تصويری از فريم چوبی و منبت کاري شده يک تخت خواب دو يا يک و نيم نفره بدون خوشخواب و تشک.

سرویس خواب منبت کاری شده چوبی

دوران رنسانس

رنسانس یک جنبش فرهنگی بود که ابتدا از ایتالیا آغاز شد و به سپس سراسر اروپا راه یافت. طراحی و استایل بسیاری از لوازم مانند آباژور ، میز ناهار خوری ، میز تحریر و … در این دوران دستخوش تغییر شد. در آن زمان، از طناب ها برای تزئین تختخواب استفاده می نمودند. در قسمت تاج و قسمت پایینی سوراخ هایی تعبیه می گشت. از این سوراخ ها برای بستن طناب ها استفاده می شد. افراد تهی دست همچنان از خوشخواب های ساده و تشک های کاهی استفاده می کردند. اما برای قشر متوسط جامعه اوضاع کمی فرق کرده بود. حال آنها نه تنها می توانستند یک تخت خواب شیک ستون دار برای خود تهیه کنند، بلکه وسعشان به داشتن اتاق خواب نیز می رسید.

تخت خواب ستون دار به رنگ قهوه ای سوخته و تشک سفيد در يک اتاق خالی.

در آن زمان اتاق خواب ها معمولا در نقطه مرتفع تر خانه بنا می شدند. بعضی تخت خواب ها قسمت هایی داشتند که از کنار تخت به بیرون کشیده می شد تا اعضای خانواده هم بتوانند روی تخت بخوابند. این مدل تخت خواب ها بعضا دارای قسمتی بودند که کودک و نوزاد روی آن در کنار والدینشان بخوابند.

يک عدد تخت خواب دو نفره طراحي شده به سبک امروزی با فريم سفيد رنگ و خوشخواب طوسی

یک مدل تخت به سبک مدرن

تختخواب های دوران مدرن

بعد از دوران رنسانس و تغییراتی که در سبک طراحی لوازم و اثاثیه منزل پدید آمد، کم کم سبک مدرن پدیدار گشت. علاوه بر تاثیرات دوران رنسانس، تغییر سبک زندگی مردم و پیدایش نیاز ها و مسائل جدید همگی به شکل گیری سبک مدرن کمک کردند. سرویس خواب مدرن نیز یکی از نتیجه های این روند است. در ادامه به بررسی تختخواب هایی که در از قرن 18 تا 21 میلادی ابداع شدند خواهیم پرداخت.

تصويری از يک تختخواب شيک و ساده با فريم فلزی و پارچه کرمي رنگ که يک دست خوشخواب روي آن قرار گرفته است.

قرن 18 میلادی

در قرن 18 تخت خواب ها به سبک ساده تری طراحی می شدند. اما همچنان یک پرده نازک بر روی تخت ها نصب می شد. در این دوران، همچنان اکثر تخت خواب ها از چوب ساخته می شدند. اما تخت های فلزی نیز در این دوران بین مردم محبوب شدند. تشک های کتان بجای تشک های ساخته شده از پر یا کاه مورد استفاده قرار گرفتند. یکی از اصلی ترین تغییرات در آن زمان، مربوط به اتاق خواب ها بود. اتاق خواب تبدیل به محیطی کاملا شخصی و خصوصی شد. تا قبل از آن زمان، اعیان برخی از جلسه های کاری خود را در اتاق خواب ترتیب می دادند. اما در قرن هیجدم دیگر چنین چیزی باب نبود.

برای مشاهده و خرید انواع تخت خواب دو نفره به فروشگاه اینترنتی چوبیکانو مراجعه نمایید.

تصوير از فريم دو عدد تختخواب ستون دار متعلق به قرن 19 به رنگ فيروزه ای تيره در پس زمينه سفيد.

باریک شدن ستون ها و کوچک تر شدن سایز تاج تختخواب

قرن 19 میلادی

در قرن نوزدهم بود که اتاق خواب ها به چیزی که امروزه ما از یک اتاق خواب می شناسیم، شبیه شدند. تخت خواب های ستون دار همچنان بین مردم محبوب بودند، اما اندازه ستون ها و تاج تخت و پاتختی (footboard) ها بسیار کوچکتر از قبل شد. تولید انبوه باعث شد تخت خواب ها ارزان تر شده و راحت تر در دسترس عموم باشند. همچنین در این دوران برخی از سازندگان تخت خواب دست به ساخت مدل های کلاسیک تر تختخواب زدند.

با پیدایش فنر های فلزی تخت خواب، نقطه عطفی در صنعت تخت خواب سازی به وجود آمد. این فنر ها بجای طناب ها و تسمه های پشمی برای نگه داشتن تشک استفاده می شدند. تنها نکته منفی این اختراع، صدای جیر جیر آزار دهنده این فنر ها بود.

يک تخت دو طبقه نردبان دار با فريم قهوه ای رنگ و خوشخواب سفيد و صورتی.

قرن بیستم میلادی

صنعت تخت خواب سازی در قرن بیستم پر کار تر از همیشه بود. انواع مختلفی از تخت خواب ها مانند تخت خواب تاشو ، تخت دو طبقه ، تخت باکس و بسیاری از مدل های دیگر تختخواب در این دوران ساخته شدند. گرچه تشک های فنر دار از دهه های قبل اختراع شده بودند، اما اوج محبوبیت این مدل تشک ها در دهه 1950 میلادی بود.

تصويري از يک تخت باکس مدرن ساده و شيک که در حالت نيمه باز قرار گرفته است و خوشخوابي به رنگ هاي مختلف مانند بنفش و سفيد دارد.

یکی از انواع مختلف تخت خواب های مدرن

قرن 21

امروزه، سرویس خواب ها و تشک ها متنوع تر از هر زمانی هستند. برخی از مدل های جدید تخت و سرویس خواب شامل: سرویس خواب عروس ، تخت خواب نوجوان ، سرویس خواب نوزاد و تخت خواب کودک می باشد. تشک ها نیز از تنوع بالایی بر خوردارند. از تشک های رویال و برقی گرفته تا تشک های طبی .

به عنوان نتیجه گیری می توان گفت که تخت خواب راه دور و درازی را تا به امروز پیموده است. تختخواب های مدرن نسبت به تخت های اولیه بسیار تغییر کرده اند. اما کاربرد این وسیله همچنان دست نخورده باقی مانده است. آنهم ایجاد ناحیه ای نرم، گرم و راحت برای خوابیدن و استراحت کردن افراد است.

 منبع: Bedadvice

هیات تحریریه چوبیکانو نگاه شما را ارج می نهد

ارتباط با ما

خرسندیم که نقطه نظرات شما را بخوانیم ثبت پاسخ هیات تحریریه چوبیکانو را از طریق پیامک به شما اطلاع می دهیم
اولین نفری باشید که دیدگاهی را ارسال می کنید برای “تاریخچه تخت خواب”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره و بازدید حضوری
سفارش سازی
بهترین قیمت
تحویل در محل

چوبیکانو تلفیق خلاقیت و نوآوری از سرزمین هنر و زیبایی ایران ©2020