تصویری از معماری داخلی سبک مدرن یک منزل

عناصر تشکیل دهنده طراحی داخلی مدرن

دکوراسیون داخلی منزل

داشتن نگاهی بنیادین بر پایه معماری داخلی ، می تواند در طراحی چیدمان و دکوراسیون داخلی منزل نقش بسزایی داشته باشد. طراحی داخلی مدرن از مهمترین دسته های معماری برای طراحی و چیدمان فضای داخل منزل به حساب می اید. در این نوشته قصد داریم به تعریف معماری داخلی ساختمان ، تاریخچه ، ویژگی و عناصر تشکیل دهنده آن از جمله ویژگی های ظاهری و هنری آن بپردازیم.

 

در ویدیو بالا بهترین طرح های دکوراسیون و چیدمان داخلی منزل به سبک مدرن معرفی شده در سال های اخیر ، ویژگی های آن و عناصر معماری داخلی مدرن آشنا خواهید شد.

طراحی داخلی مدرن چیست

طراحی داخلی مدرن سبک بی پیرایه ای در معماری است که در اواخر قرن 19 شکل گرفت. این سبک الگو گرفته از فلسفه مدرن است که تجلی این عناصر در معماری، زندگی آرامی را به ارمغان می آورد. برطبق شعار لویی سالیوان ، معمار معروف آمریکایی “فرم تابع عملکرد است” یعنی شکل و زیبایی می بایست خود را با کاربری فضا سازگار کند.

معماران در طراحی فضاهای ساده به وسیله مواد صنعتی مدرن از این شعار الهام گرفته و بر این اساس طراحی داخلی مدرن به وسیله رنگ های اصلی و الگو های ساده انجام می شود. ارائه تعریف مشخصی از معماری داخلی مدرن مشکل است، با این حال بنیاد این سبک با خطوط ساده شکل می گیرد. در معماری داخلی سبک مدرن علی رغم استفاده از مواد صنعتی تاکید اصلی بر کاهش هر چه بیشتر تزئینات است.

در مقاله ” سبک های مبلمان و چیدمان داخلی منزل  ” به بررسی سبک های مختلف رایج در دکوراسیون داخلی پرداخته ایم.

تاریخجه معماری داخلی سبک مدرن

تاریخچه معماری داخلی مدرن

تاریخچه طراحی داخلی مدرن

طراحی داخلی مدرن تحت تاثیر مکتب مدرنیسم می باشد. در اواخر قرن نوزده میلادی در واکنش به طراحی تصنعی در هنر و معماری و به خصوص در طراحی داخلی شکل گرفت و در دهه 30 میلادی به شکوفایی رسید.

ایده کاهش مواد صنعتی در زمانی مطرح شد که جامعه هر چه بیشتر به مواد مصنوعی وابسته گردیده بود.  شکوفایی صنعتی و رشد شهرنشینی نیازمند طراحی ساختمانها در فرم های ساده تر با هزینه های کمتر بود. خوشبختانه بتن تقویت شده و فولاد، ساختمان ها را از لحاظ اقتصادی به صرفه تر کرد. معماران با استفاده از همین مواد، توانستند ساختمان ها را بلند تر با پنجره های کشیده، سقف های هموار و فرم های جدید  و حتی استوانه ای تر از پیش طراحی کنند.

به دنبال انقلاب در معماری، طراحان داخلی نیز توانستند عصر جدیدی را برای خود رقم بزنند. با این حال معماری داخلی پس از سال ها دستخوش بروز رسانی هایی شد که در دهه هفتاد میلادی منجر به شکل گیری مکتب پست مدرنیسم شد. پیش از آن در دل مکتب مدرنیسم شاهکارهایی همچون کریستال پالاس، ساختمان امپایر استیت، برج ایفل، ساختمان تئاتر شانزالیزه، مدرسه باهاس و .. طراحی شدند.

سبک کلاسیک در چیدمان داخلی منزل نیز یکی از پرطرفدار ترین سبک هاست که در مقاله ” ویژگی های طراحی داخلی کلاسیک ” در مورد مبلمان به سبک کلاسیک به به طور کامل صحبت شده است.

ویژگی های معماری داخلی مدرن در طراحی دکوراسیون داخلی منزل

ویژگی ها و عناصر شکل دهنده معماری داخلی مدرن

ویژگی ها و عناصر تشکیل دهنده طراحی داخلی مدرن

بطور کلی ویژگی ها و عناصر طراحی داخلی مدرن را با پیچیدگی زدایی و استفاده متعادل از عناصر دکوراسیون و خطوط و پالت های رنگی مشخص می شناسیم. تعریف ویژگی های دقیق برای مکتب مدرنیسم همیشه کار دشواری بوده است. با این حال بطور مشخص می توان طراحی داخلی مدرن را با این 8 ویژگی بشناسیم.

  • المان های هنری مدرن
  • مواد سازنده شامل شیشه ، بتن و فولاد
  • فرم های انتزاعی
  • دیوارهای با رنگ خنثی
  • خطوط ساده
  • در همریخته نبودن
  • تبلور رنگ های اولیه
  • پنجره های بزرگ

برای آشنایی با فضاهای مختلف منزل و نقش اجزای مبلمان در چیدمان داخلی هر فضا می توانید مقاله ” اجزا و چیدمان داخلی فضاهای منزل ” را مطالعه نمایید.

ویزگی های هنری طراحی داخلی مدرن خانه و تاثیر آن بر دکوراسیون داخلی منزل

عناصر هنری متناسب با معماری داخلی مدرن

تاثیر گذاری هنر در طراحی داخلی مدرن

طراحی داخلی مدرن به شدت با هنر مدرن گره خورده است. در هنر مدرن هنرمندان برداشتی انقلابی نسبت به تفکر مردم درباره محیط خود کسب کردند. علاوه بر آن خود مدرنیسم مرهون هنرمندانی چون ادوارد مانه بود.

در فضاهای منطقی محور معماری مدرن، نقاشی ها و مجسمه ها با رنگ های برجسته و شکل های غیر منتظره ارائه می شوند. در سبک مدرن از نقاشی های مدرن در فضاهای داخلی استفاده می شود که با قرار دادن آنها در کانون توجه افراد در یک ویترین یا به عنوان بخشی از دیوار، می توانیم به مدرن شدن چیدمان داخلی کمک کنیم.

مواد ساخت در معماری داخلی سبک مدرن شامل شیشه ، بتن و فولاد

مواد مورد استفاده در طراحی داخلی منزل به سبک مدرن

مواد سازنده ساختمان در معماری داخلی مدرن

در سبک مدرن ، مواد سازنده می تواند به عنوان یک ویژگی مهم و مشخص شناخته شود.  عناصر اصلی بناهای مدرن فولاد و شیشه و بتن هستند. معماران مدرن نه تنها برای پوشاندن عناصر اصلی ساختمان تلاش نمی کنند بلکه حتی مبلمان را هم تابع قرار گیری فرم عناصر اصلی ساختمان انتخاب و چیدمان می نمایند. این دقیقا تجلی شعار اصل تبعیت فرم از کارکرد لویی سالیوان است.

فرم ها و الگو های انتزاعی مورد استفاده در طراحی داخلی منزل

فرم ها و الگوهای انتزاعی دکوراسیون داخلی مدرن

فرم ها و الگو های انتزاعی

فرم های انتزاعی ناشی از نیاز های ذهنی شکل گرفته در ذهن ما می باشد. این فرم ها به دلیل تمرکز بر عملکرد به جای ظواهر، فرم های طراحی های مدرن، بسیار بی پیرایه و مینیمال می باشند به ویژه زمانی که در مقایسه با طراحی های مجلل قرار می گیرند. یعنی هرچیزی که شما در یک طرح مدرن می بینید چیزی است که مبتنی بر یک هدف و یا یک نیاز شکل گرفته است.

تصویری از دکوراسیون داخلی منزل و رنگ های خنثی دیوار های معماری داخلی مدرن

استفاد از رنگ های خنثی از ویزگی های معماری داخلی مدرن

رنگ های خنثی در دیوار خانه

پس از استفاده بسیار زیاد از رنگ در دیوار ها در دوران ویکتوریایی، پیروان مدرنیسم ها سکون رنگی دیوار ها را برگزیدند به این معنی که رنگ هایی مانند خاکستری و سفید را در پس زمینه دیوار ها ترجیح می دادند.

این استفاده نکردن رنگ های مختلف به پیروی از سایر ویژگی های سبک مدرنیسم در طراحی معماری داخلی منزل که نمایانگر بهینه سازی و استفاده حداقلی بوده ، شکل گرفته است. با این حال مکتبی از دل مدرنیسم به نام د استایل در هلند شکل گرفت که هرچند بر فرم های انتزاعی مکتب مدرن تاکید داشتند با این حال رنگ های زرد ، قرمز و آبی را نیز بکار می بردند.

استفاده از خطوط ساده و بی انحنا در طراحی داخلی مدرن و تاثیر آن در چیدمان فضای منزل

خطوط صاف و ساده در طراحی داخلی مدرن

 خطوط ساده و بی انحنا در معماری داخلی مدرن

یکی از ویژگی های هنر و معماری داخلی مدرن ، دوری گزینی از خطوط پیچیده با انحنای زیاد می باشد. در ابتدای یدایش سبک مدرن در معماری داخلی منزل به لطف پیشرفت های صنعتی در آن زمان، موادی نظیر بتن و فولاد به آسانی قابل دسترس بودند. طراحان نیز نهایت استفاده را از این امر داشتند. با این مواد جدید، خطوط صاف و مستقیم بر خطوط دیگر چیره شد. معماران و طراحان از تقابل خطوط افقی و عمودی در ستون ها پله ها و مبلمان، فرم های زیادی را می ساختند.

دکوراسیون داخلی مدرن شامل میز و صندلی ، کتابخانه در تطابق با معماری داخلی مدرن

انسجام و نظم در طراحی داخلی به سبک مدرن

انسجام و عدم بی نظمی در معماری داخلی مدرن

در نگاه طراحی داخلی مدرن ، سادگی و در همریخته نبودن اصلی بسیار مهم اساسی است.  به این معنی که تجهیزات جانبی کم هستند و فاصله بین آنها زیاد است. در سبک نو گرا، این امر نه فقط در چیدمان مبلمان بلکه در توازن بین فضاهای خالی و فضاهای بکار گرفته شده نیز رعایت می شود. سرچشمه این بینش ریشه در شعار کمینه گرایی لودویگ میس وندروهه دارد که می گوید:کمتر بیشتر است.

رنگ های اصلی در معماری داخلی مدرن یک منزل مورد استفاده قرار گرفته.

استفاده از رنگ های اصلی در طراحی داخلی مدرن

تبلور رنگ های اصلی

ورود رنگ های اصلی به سبک مدرن در طراحی معماری داخلی بسیار محافظه کارانه بود. بدین صورت که ترکیب رنگ های صلی با رنگ های خاموش حتی المکان نباید باعث تشدید تنوع رنگی می شد.

از اصطلاحات دوره مدرن اولیه نسبت به دوران مدرن متاخر کاربرد رنگ در فضاهای معماری بود. مدرسه باهاس و مکتب د استایل، رنگ های اولیه (قرمز ، زرد ، آبی) و ترکیب آنها (مثلا سبز) را نیز وارد معماری مدرن کردند. این استفاده صحیح و بهینه از رنگها باعث می شود که در آثار مدرن تضادهای رنگی خیلی دیده نشود.

پنجره های بزرگ مورد استفاده در طراحی داخلی مدرن و تاثیر آن بر چیدمان فضای داخلی منزل

استفاده از پنجره های بزرگ در طراحی داخلی مدرن منزل

استفاده از پنجره های بزرگ بین ستونی

به لطف مواد پیشرفته صنعتی، معماران سبک مدرن می توانستند پنجره هایی بزرگتر از پیش را بسازند. بنابراین پنجره ساختمان های مدرن دارای شیشه های بزرگی بوده و شبکه بندی پنجره ها در این سبک کمتر اتفاق می افتد و نور بیشتری را برای فضاهای داخلی فراهم می سازند. گاهً عرض پنجره ها در معماری داخلی سبک مدرن به اندازه عرض دیوار و از ستونی تا ستون دیگر کشیده می شوند.

برای آشنایی با چیدمان اتاق نشیمن می توانید مقاله ” اجزای دکوراسیون و مبلمان اتاق نشیمن ” را مطالعه نمایید.

به عنوان نتیجه گیری پایانی معماری داخلی مدرن را می توان به عنوان مهمترین سبک حوزه معماری منزل دانست که امروزه خیلی همه گیر و پر طرفدار می باشد. از ویژگی های منحصر بفرد سبک مدرن معماری داخلی تطابق با نیاز ها و چالش های امروزی جامعه می باشد. اصلی ترین شعار  معماری داخلی مدرن منزل ، کمینه گرایی و دوری از رنگهای متنوع و انحنا در طراحی می باشد.

هیات تحریریه چوبیکانو نگاه شما را ارج می نهد

ارتباط با ما

خرسندیم که نقطه نظرات شما را بخوانیم ثبت پاسخ هیات تحریریه چوبیکانو را از طریق پیامک به شما اطلاع می دهیم
اولین نفری باشید که دیدگاهی را ارسال می کنید برای “عناصر تشکیل دهنده طراحی داخلی مدرن”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره و بازدید حضوری
سفارش سازی
بهترین قیمت
تحویل در محل

چوبیکانو تلفیق خلاقیت و نوآوری از سرزمین هنر و زیبایی ایران ©2020